Dear Diary..

Wednesday, October 9, 2013

Adab

Locum malam ni, antara locum2 terpanas.

Datang sorang patient dan suami. Baru kawin 3 minggu. Suami muke ketat smacam (baru gado ke ape?). Si isteri sakit perut, muntah2, cirit birit. Period baru je lepas. So impossible lah pregnant. So saje la gurau2, "takleh bau badan suami kott..." Si isteri bantai gelak. Si suami muke mcm (aku rs nk tampal ngn plastesin pon ade). Boleh suami die cakap " Doktor boleh cepat skit tak, saya ade tahlil ni, kopiah pon tak tanggal lagi ni" - sambil tjk kopiah atas kpale (ade saya kay-sah kopiah atas kpale ke lutut?), dan terus menyambung statement dgn penuh amarah la konon " Saya dtg klinik pukul 6 td, doktor takde, klinik pulak nak tutup da" sambil setelkan ayat blakang yg aku cam denga tak denga tapi kedengaran mcm kuang ajo gak la.
Haih, boleh tros aku denga patient ckp cmtu!

Saudare, pertama: klinik ni mmg tutup pukul 6, mmg la doktor takde!
Kedua: sy takkan tgk patient saya cincai2, kalo nk cincai, tayah tgk pon tkpe. 
Ketiga: Nape awk tk pegi klinik kerajaan yg bukak 24 jam? Hospital pon tak pnah tutop rasenye.

Jawapan beliau: oh, klinik kerajaan bukak ke? (Macha, aku rs satu tganu pon tahu klinik ade MA active oncall)

DEY, sbb tu la, kalau tatau tanye. This is private clinic. Suke hati IBU AYAHHH die laaaa nk bkk pukol bape.
Yg aku peliknye, IBU AYAH kamu tak aja ke care masok tempat org, mintak servis org, kena beradab. Duit bukan sgalenye la. Bukak la kopiah tu. Malu. Sedih. Memalukan lagi menyedihkan lagi tersedih!

Well said, dunia semakin berakhir.
Sekianlah luahan prasaan. 

No comments:

Post a Comment